OON draait het door de ondernemer veelgehoorde 'nee' letterlijk en figuurlijk om.

Het verhaal achter de naam en merkidentiteit van OON

Ruim een maand geleden lanceerden we OON, het nieuwe platform voor zakelijke vastgoedfinanciering. Aan die lancering gingen maanden van voorbereiding vooraf. Zo waren we druk met de oprichting van het bedrijf, de juridische papierwinkel én moesten we natuurlijk nadenken over de naam, stijl en het verhaal rondom ons nieuwe concept. Voor dat laatste schakelden we de hulp in van AAN ZET en Frissekom. Met succes: een paar maanden later staat er een herkenbaar merk met een duidelijke, eigen signatuur.

Nieuw bedrijf, nieuw merk

Toen we AAN ZET en Frissekom een jaar geleden vroeg om als ons marketingteam te fungeren en ons te helpen met het neerzetten van ons nieuwe merk, hadden we enkel een idee: we wilden ondernemers helpen bij de financiering van hun vastgoed, door ze te koppelen aan investeerders en zo een alternatieve vorm van zakelijke vastgoedfinanciering realiseren. Merkverhaal, naam, visuele stijl: alles moest nog worden bedacht. Het marketingteam had wel zin in een uitdaging. De eerste stap naar de ontwikkeling van een nieuw merk was de positionering van ons nieuwe bedrijf – en daarom was Anniek als eerste ‘aan zet’. Ze bereidde een brainstormsessie voor op een prachtig zeilschip in het Groningse Garnwerd en nodigde ons uit een dag lang na te denken en te dromen over ons toekomstige bedrijf. Aan de hand van kritische vragen en opmerkingen zette ze ons aan het denken en na zo’n acht uur brainstormen en discussiëren, hadden we de eerste bouwstenen van ons merk gelegd.

To OON

Het verzinnen van een bedrijfsnaam had toentertijd de hoogste prioriteit: die hadden we nodig voor de oprichting van ons bedrijf. Met de ingrediënten van de brainstormsessie en de magie van creativiteit bedacht het marketingteam de bedrijfsnaam OON. Een naam die ons past als een jas en precies omschrijft wat we doen.

De naam OON is een verbastering van het woord “own”, oftewel bezitten c.q. eigenaarschap. Vanuit OON helpen we ondernemers om in het bezit te komen van zakelijk vastgoed. Door aan de ene kant investeerders de kans te geven om een goed rendement te creëren op hun vermogen, zorgen we ervoor dat de ondernemer aan de andere kant een volgende stap kan maken met zijn bedrijf. OON geeft ondernemers de kans om vastgoed in eigendom te krijgen. Anderzijds geven we investeerders de kans vastgoed te financieren dat normaliter niet toegankelijk zou zijn.

De naam OON is kort, maar krachtig. We draaien het door de ondernemer veelgehoorde ‘Nee / No’, namelijk om. Letterlijk (NO > OON) én figuurlijk: van NO, naar de fonetische variant van own > OON.

Merkconcept

Het hebben van een bedrijfsnaam is een belangrijke eerste stap, maar dan ben je er nog niet. Het verhaal eromheen is minstens zo belangrijk, evenals de visuele stijl. Tijdens de brainstormsessie daagde Anniek ons uit om na te denken waarom we dit nieuwe bedrijf oprichten en waar we voor staan. Na veel prikkelende vragen, uitdagende stellingen en kritische opmerkingen kwamen we tot de conclusie dat we van mening zijn dat ondernemerschap de ruimte moet krijgen. We frustreren ons over het feit dat veel ondernemers met hun rug tegen de muur staan en de groei van hun bedrijf niet kunnen realiseren, doordat ze bij de bank geen financiering krijgen voor de aankoop, verbouw of herfinanciering van hun zakelijke vastgoed. Daardoor stagneren plannen voor uitbreiding, terwijl wij vinden dat ondernemerschap en ambitie juist gestimuleerd moeten worden. Aan de andere kant krijgen vermogende mensen nauwelijks nog rente over hun spaargeld, terwijl ze de bank een behoorlijke som geld toevertrouwen. Geld op een veilige manier laten renderen, in de vorm van vastgoedinvesteringen.

Why, how & what

Dus waarom richten we OON op? Omdat we een bijdrage willen leveren aan een beter en gezonder ondernemersklimaat. We realiseren dit door vermogen en ondernemerschap samen te brengen in een nieuwe vorm van zakelijke vastgoedfinanciering. Op die manier ontstaan nieuwe kansen voor groei, zowel in ondernemerschap als in vermogen. Eerlijkheid, gelijkwaardigheid en daadkracht zijn belangrijke waarden in onze aanpak.

Anniek vatte de elementen van ons merk samen in een merkdocument, waarin onze identiteit, kernwaarden en merkverhaal beschreven staan. Ook hielp ze ons bij het scherp krijgen van onze doelgroepen: de mensen voor wie we het allemaal doen. Met deze ingrediënten werd vervolgens ‘de andere helft; van ons merk ontwikkelt: de visuele identiteit.

Logo & huisstijl

Bij de ontwikkeling van de visuele stijl nam designer Jeroen een aantal kenmerkende elementen van OON als uitgangspunt, zoals vastgoed, groei, rendement en eigenzinnigheid.

Aan de hand van de identiteit en kernwaarden van OON (daadkracht, gelijkwaardigheid en eerlijkheid) werden vervolgens de huisstijlkleuren gekozen:

 

 

Nadat we een ‘go’ op het merkconcept hadden gegeven, voerde het marketingteam het verhaal en de visuele stijl door in de ontwikkeling van onze communicatiemiddelen. Van visitekaartje tot website en van brochures tot social media accounts: het klopt, tot in de puntjes.

De komende maanden ga je ons logo, onze verhalen en onze kleuren nog regelmatig voorbij zien komen. We zijn namelijk vastberaden om onze missie te bewerkstelligen: een beter en gezonder klimaat creëren voor zowel ondernemers als investeerders; een omgeving waar lef, ambitie en ondernemerschap de ruimte krijgen.

Heb jij zin om jouw bedrijf te laten groeien en kun je wel wat hulp gebruiken bij de financiering ervan? We gaan graag met je in gesprek. Lees wat we voor jou als ondernemer kunnen betekenen.

Wil je jouw geld in beweging brengen en ben je op zoek naar een veilige vorm van vastgoedfinanciering, met een aantrekkelijk rendement? We gaan graag met je in gesprek.

 

Neem contact op!